Návrat brzdařů Českých drah
Slavnostní uvedení nové zastávky Desná–Pustinská, která leží v nejstrmějším úseku ozubnicové trati Tanvald – Harrachov, do provozu s sebou přineslo „nečekané“ problémy. Pravidelně zde jezdící soupravy složené z motorových vozů řady 843 a řídících vozů 943 totiž jen ztěží zvládají rozjezdy proti stoupání 58 promile.
Po uzavření dveří soupravy a zadáním jízdy strojvedoucím motorový vůz 843 ihned odparkuje a přímočinná brzda poměrně lehkého řídícího vozu není schopná na tak velkém spádu soupravu udržet. Zákonitě proto dochází k několika metrovému couvnutí vlaku a to až do té doby, než je pomalu nabíhající trakční výkon schopen překonat odpor stoupání a soupravu proti kopci rozjet. Zatížení takto namáhaných trakčních elektromotorů na nápravách vozu 843 je přitom extrémní.
Do doby, než se podaří uvedenou situaci vyřešit (ve hře je zvýšení tlaku přímočinné brzdy řídícího vozu nebo elektrické propojení přímočinné brzdy i na motorový vůz) bylo přijato poměrně úsměvné opatření: Na vlaky vedené soupravou 843 + 943 je nasazován další pracovník, konkrétně strojvedoucí v přípravě, který je při jízdě do stoupání na stanovišti motorového vozu. Po zastavení v zastávce Desná–Pustinská zabrzdí přímočinnou brzdu vozu 843 a na pokyn strojvedoucího (dávaný z řídícího vozu radiostanicí) v pravý okamžik odbrzdí. Takto je zajištěn plynulý rozjezd soupravy do stoupání bez nežádoucího couvnutí.
Situaci ale komplikuje fakt, že o víkendu se na trati nacházejí současně dvě soupravy v uvedeném složení, což by si vyžádalo dalšího zaměstnance navíc. Opatření ale pamatuje i na tuto situaci: Po odjezdu ze zastávky Desná–Pustinská popisovaným způsobem si „brzdař“ vystoupí v následující zastávce Kořenov zastávka (většinou se tu zastavuje jen pro něj) a pro další vlak si na Desnou–Pustinkou dojde pěšky po kolejích!
Je dobře, že České dráhy pamatují na zdraví svých zaměstnanců, vždyť procházka na čerstvém vzduchu jistě přispívá k dobré tělesné i duševní kondici! Jak dlouho bude uvedené opatření trvat, je zatím otázkou. Jako další možné řešení se nabízí situace, kdy se řídící vozy budou sunout (strojvedoucí bude vlak řídit ze spodního stanoviště vozu 843 a v čele vlaku bude vlakvedoucí s radiostanicí).
Aktualizace 31. října 2010
Návrat brzdařů neměl dlouhého trvání. Od 26. října platí pro jízdu z Tanvaldu do Kořenova následující opatření: Zastaví-li vlak ve složení 843 + 943 na zastávce Desná-Pustinská, přejde strojvedoucí z řídícího vozu 943 do motorového vozu 843 a vlak pokračuje do Kořenova jako sunutý, v jeho čele je vlakvedoucí s rádiovým spojením na strojvedoucího.
Aktualizace 1. listopadu 2010
Po několika dnech je tu kvůli zastávce Desná-Pustinská další změna: Vlak složený z řídícího vozu 943 a motorového vozu 843 je veden jako sunutý v celém úseku Tanvald - Kořenov.
Aktualizace 5. listopadu 2010
Vlaky složené z řídícího vozu 943 a motorového vozu 843 již nejsou v úseku Tanvald - Kořenov vedené jako sunuté. Byly zvětšeny tlaky brzdových válců řídících vozů, což stačí k udržení soupravy na zastávce Desná-Pustinská.
- Vytvořeno dne .