Ohlédnutí za rokem 2024
V roce 2024 jsme ve spolupráci s Libereckým krajem výrazně navýšili počet historických jízd na Zubačce a do péče získali několik nových vozidel.
Novinkou tohoto roku byly jízdy historických motoráčků, které oslovily mnoho návštěvníků hor a příjemně jim zde zpestřili dovolenou. Motoráčky vyjeli na trať celkem 35 krát, nejen v hlavní letní sezóně, jak jsme byli zvyklí doposud, ale během všech měsíců v roce. Vlaky byly nejčastěji složeny z jednoho nebo dvou motorových vozů řady M 152 (810) "Orchestrion" z osmdesátých let, ve vybraných dnech na trať vyrazila i jejich starší přechůdkyně M 240 056 "Singrovka". Zpočátku roku jsme dopravu zajištovali vozy zapůčenými od jiných spolků (M 152 0318, M 152 0604, M 152 0618), následně se nám podařilo během února získat do svého vlastnictví vůz M 152 0157, později během léta i vůz M 152 0617 (ten obdržel i nový, historický lak). Jízda motoráčkem byla pro většinu cestujících nevídaným zpestřením, při kterém mohli nahlížet po celou dobu cesty na práci strojvedoucího, průvodčí jim po dobu jízdy vyprávěl o zajímavostech této unikátní železnice i místech okolo ní, v Kořenově je pak provedl Výtopnou a rodiny s dětmi také uvítaly možnost svezení se důlním vláčkem v Kořenově, který v této sezóně také výrazně rozšířil svou otevírací dobu.
Kromě jízd historických motoráčků byly do programu roku 2024 zařazeny i tradiční akce s doprovodným programem, tedy Den dětí, Zahájení prázdnin, Pohádková sobota, Modelová sobota, Borůvková sobota, Bramborová sobota a nově také Podzimní (haloweenská) sobota, které přilákaly velké množství návštěvníků i cestujících. Nucenou změnou oproti předchozím rokům bylo nasazení lokomotiv řady 743 zvané "Elektronik" do čela historických vlaků místo ozubnicových "Rakušanek" T 426 0 kvůli špatnému stavu trati.
V roce 2024 měly také svou premiéru další doplňkové jízdy historických vlaků s "velkými soupravami" bez doprovodného programu. Jedna z nich se uskutečnila na začátku května. Na začátku července pak během celého víkendu jezdily dvě lokomotivy řady 730 "Ponorky" mezi Tanvaldem a Kořenovem a mezi Kořenovem, Harrachovem a polskou Szklarskou Porebou byla nasazena souprava parního vlaku s lokomotivou 431.032 "Ventilovkou" (na postrku jí pomáhal náš dieselový "Hektor" T 435 0111). V prosinci byly v provozu historické soupravy hned čtyři dny za sebou. První den se cestující mohli svézt s "Elektronikem" 743 010 mezi Tanvaldem, Kořenovem a Harrachovem. Následující tři dny jezdily parní vlaky s lokomotivou 310 0134 mezi Kořenovem a Harrachovem, které přilákaly veliké možství cestujících.
Protože Zubačka od roku 2024 zastřešuje všechny jízdy historických vlaků objednávaných Libereckým krajem, spolupořádali jsme i jízdy letní parních vlaků po Českém ráji či v Podkrkonoší. Mimo to jsme organizovali i velkolepou podzimní akci 130 let smržovského viaduktu a tratí Tanvald - Jablonec nad Nisou a Smržovka - Josefův Důl, na které vyjely parní lokomotivy 310 0134, 213 902, motorové vozy M 131 1130 a M 240 056 a dieselové lokomotivy T 334 0866 a nově nalakovaná T 435 0111. Pod naší záštitou se konala i tradiční akce Mikulášských parních vlaků mezi Libercem a Křižany a Andělských parních jízd mezi Martinicemi v Krkonoších a Rokytnicí nad Jizerou. Díky tomu dochází k prohlubování spolupráce mezi jednotlivými spolky, která je velmi přínosná.
Co se týká vozidel, během roku 2024 jsme získali do svého vlastnictví motorové vozy M 152 0157 a 0617, kterým postupně vracíme historickou podobu. Intenzivně také pracujeme na dokončení opravy motorového vozu M 152 0453. Stále probíhají opravné práce i na bufetovém voze Balm Bistro. Do péče se nám podařilo získat přívěsný vůz BDtax a další vůz Bdt. Během roku 2024 proběhlo nalakování lokomotivy T 435 0111 "Hektor" a motorového vozu M 152 0617 "Orchestrion".
Intenzivní údržbu a stovky hodin dobrovolnické práce však vyžadují všechna historická vozidla o která se staráme, tedy i ozubnicové lokomotivy "Rakušanky", lokomotiva "Zapalovač", motoráček "Singrovka" či přívěsné vozy Balm a Bdt.
Za to patří všem členům Zubačky velké dík, bez nich by historické jízdy na Zuabčce nešly provozovat.